Turbo Nedir, Ne İşe Yarar?

 
Bilindiği üzere içten yanmalı motorların çalışma prensibi depodan gelen yakıta hava karıştırılarak, motorun iç kısmında patlama oluşturulması ve bu sayede pistonların hareket ettirilmesidir. Turbo sistemlerinin amacı da bu yakıt-hava karışımına daha fazla oksijen karıştırılmasını sağlayarak patlamanın şiddetinin güçlendirilmesi mantığına dayanır. Çünkü oksijen yanıcı bir maddedir ve bu sayede daha basınçlı bir patlama elde edilir.
 
Turbo sistemi aracılığıyla motorun iç kısmına püskürtülen hava sayesinde motor basıncı yaklaşık 0,2 ila 1,4 bar aralığında arttırılır. Turbo sistemleri, çalışmak için gerekli enerjiyi egzozdan çıkan dumanın hızından alırlar. Egzoz dumanının çıkışı esnasında, bu dumanın çıkış enerjisi çeşitli aksamlar vasıtasıyla turbo sisteminin çalışmasını sağlarlar.
 
Turbo sistemi ancak yüksek devirlerde çalışmaya başlar. Ancak turbo sisteminin harekete geçmesi için çok ta yüksek devirlere çıkmak şart değildir. 2500 devirden sonra turbo sistemi çalışmaya başlar.
 
Tork Nedir, Ne İfade Eder?
 
Tork kavramı, fizikte moment ile eş anlamlıdır. Yani motorun oluşturduğu dönme enerjisine tork ismi verilir. Daha ayrıntılı bir ifadeyle tork; motordan üretilen hareket enerjisinin, çeşitli parçaların bu hareketi birbirine iletmesinden sonra son olarak tekerleklere ulaşması ve tekerleklerin de aldığı bu enerjiyi yere iletmesinin bir tanımıdır. Bu yüzden bir aracın tork değerinin yüksek veya düşük olması, motordan başlayarak tekerleğe kadar bu enerjinin iletilmesine yardımcı olan bütün parçalar sorumludur.
 
Tork değeri ne kadar yüksek olursa, araç o kadar fazla ağırlık çekebilir, o kadar fazla hızlanabilir ve o kadar iyi yokuş çıkabilir.
 
Beygir Gücü Ne Anlama Gelir?
 
Beygir gücü, bazen karışık görünen güç kavramlarının daha rahat anlatılabilmesi için ortaya atılmış bir güç birimidir. James Watt tarafından önerilmiştir. 1 beygir gücü demek; 75 kg ağırlığındaki bir maddenin 1 saniyede 1 metre yer değiştirilebilmesine denilir. Bu kavramdan yola çıkarsak 2 beygir gücü, 150 kg olan bir maddenin 1 saniyede 1 metre yer değiştirilmesi anlamına gelir.
 
Beygir gücünün arttırılması için daha yüksek kalitede akaryakıt kullanılması, motor pistonlarının çalışma aralığının değiştirilmesi veya motora turbo desteği sağlanmasıyla mümkündür.
 
Motor Hacmi Ne Anlama Gelir, cc Ne Demektir?
 
Motor hacmi her ne kadar motorun büyüklüğünün ifadesi olsa da aslında motorun dış hacminden çok, iç kısmıyla alakalıdır. Motor içerisindeki pistonların 1 tam devir yaparken yanma odasına alabildiği yakıt-hava karışımı motor hacmini belirler. Bir motorun hacmi ne kadar büyükse, o kadar fazla enerji üretebilir ve beygir gücü de o kadar fazla olur.
 
cc ise bir hacim ölçüsüdür. “Cubic centimeter” kelimelerinin baş harflerinden oluşur ve santimetreküp anlamına gelir. 1400 cc’lik bir motor 1400 santimetreküp anlamına geldiği gibi 1,4 litre anlamına da gelmektedir.
Benzer Yazılar
Lastik Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastik Ve Jant Temizliği   Lastik ve jantlarınızın temizliğinde kimyasal maddeler kullanmaktan kaçınınız. Zararlı güçlü kimyasallar jantın boyasında aşınmaya, lastik yanağında çatlamaya sebep olabilir. Bu sebeplerden dolayı jant ve lastik temizliğinde sadece su ve sabun kullanılmasını tavsiye ederiz.Lastik Hava Basıncı Lastik havaları lastik soğuk iken kontrol edilmeli ve araç üreticisi firmanın tavsiye ettiği oranda ayarlanmalıdır. Araç için uygun olan hava basıncı genelde aracın benzin kapağında, şoför kapısının kenarında veya araç kullanım el kitap&cc

Devamı
Rot ve Balans Ayarı Nedir, Ne İşe Yarar?

Rot ve Balans Ayarı Nedir, Ne İşe Yarar? Bu yazımızda sıklıkla duyduğumuz rot ve balans ayarlarının ne olduklarını açıklamaya çalışacağız. Öncelikle bu kavramların anlamlarına bakalım. Rot ayarı, araç direksiyonu herhangi bir yöne çevrildiğinde tekerleklerin de aynı yöne bakıyor olmasını sağlayan ayardır. Dolayısıyla araç ta direksiyonun çevrildiği doğrultuda hareket eder. Balans ise araç tekerleklerinin aralarındaki açı ve doğrultuların birbirine eşit olması durumudur.   Rot-balans ayarının bozuk olduğu; aracın yolda giderken fazla titremesinden veya aracın s

Devamı
Küçük Detaylarla Aracın Ömrünü Uzatmak

Bu yazımızda sizler için küçük bazı durumlara dikkat ederek araç ömrünün nasıl uzatılabileceğine bakacağız.   Triger Kayışı Nedir, Neden Bu Kadar Önemlidir?   Triger kayışının görevi; krank mili ve eksantriğin birbiriyle daha uyumlu çalışmasını sağlamaktır. Triger kayışı; krank milinden aldığı dönme enerjisini eksantriğe aktarır. Triger kayışının neden bu kadar önemli olduğuna geldiğimizde ise; hem bu kadar karışık parçalar arasında enerji iletimi yapıyor olması, hem de koptuğu anda motor içerisindeki birçok parçanın zar

Devamı
Araçlarda Fren Bakımı

Araçlarda Fren Bakımı Bilindiği üzere frenler aracın güvenliği açısından en önemli akşamlardan birisidir. Bu yüzden frenlerin beklenmedik anlarda arıza çıkartmasını önlemek için sık aralıklarla fren bakımı yaptırmak gereklidir.   Fren Balataları Hangi Sıklıkla Değiştirilmelidir?   Açıkçası fren balatalarının değiştirilmesi için belirli bir zaman aralığı söz konusu değildir. Çünkü her aracın özellikleri, kullanıldığı yol şartları, sürücünün araç kullanma alışkanlıkları vb. etkenler farklı ol

Devamı
Hazine 'Çakma Yedek Parça' Oyununa El Koydu

Hazine Müsteşarlığı, sigorta şirketlerinin milyarlık "yedek parça" oyununa el koydu.   Yetkililer, bazı sigorta şirketlerinin servislerle anlaşıp kaza yapan araçlara orijinal parça yerine muadil-çakma parça kullanarak vatandaşları dolandırdığını tespit etti.    Hazine yetkilileri, "Anlaşmalı servislerle işbirliği yapılıyor. Kaza yapan araca orijinal parça takılmış gibi rapor verdiklerini gördük. Şikâyet ve ihbar gelen şirketler hakkında inceleme başlatıldı, bazı şirketlerden savunma istendi" açıklamasını yaptı. Usulsüzlük

Devamı
Araba Parçaları