Lastik Hakkında Bilmemiz Gerekenler

Lastik Ve Jant Temizliği
 
Lastik ve jantlarınızın temizliğinde kimyasal maddeler kullanmaktan kaçınınız.
Zararlı güçlü kimyasallar jantın boyasında aşınmaya, lastik yanağında çatlamaya sebep olabilir.
Bu sebeplerden dolayı jant ve lastik temizliğinde sadece su ve sabun kullanılmasını tavsiye ederiz.Lastik Hava Basıncı
Lastik havaları lastik soğuk iken kontrol edilmeli ve araç üreticisi firmanın tavsiye ettiği oranda ayarlanmalıdır.
Araç için uygun olan hava basıncı genelde aracın benzin kapağında, şoför kapısının kenarında veya araç kullanım el kitapçığında yer almaktadır.Lastik Diş Derinliği
Bir lastiğin yere temas eden kısmı yaklaşık olarak bir kartpostal büyüklüğü kadardır.
Hareket halindeki birkaç tonluk bir metal kütlesinin bu dört kartpostal büyüklüğündeki kauçuk donanımın üzerinde frenleme anında nasıl durabildiğini düşünürsek lastiklerimizin önemini bir nebze anlamış oluruz.
Can ve malımızı taşıdığımız araçlarımızda güvenliğimizi sağlayacak en önemli unsur frenlerden sonra lastiklerdir.
Diş derinliği 1,6 mm altına düşmüş lastikleri kullanmak can ve mal güvenliğinizi tehlikeye atar.Lastik Ömrü
Türkiye’de yaygın bir yanlış inanış vardır. Oda lastiğin ömrünün çok kısa olduğudur.
Bazen üretim tarihi sadece bir yıl öncesi olan lastikleri dahi almakta tereddüt edenler olabilmektedir. Bu tamamen kulaktan duyma yanlış bilgiler yüzündendir.
Aslında lastiklerin raf ömrü minimum “5” yıldır. Yani lastikler aracın altına takılmadığı sürece beş yılda beklese yine kullanılabilmektedir.
Bir lastiğin kullanım ömrü 40.000 km ile 50.000 km arasındır. Bu kilometreden sonraki kullanımlarda lastikten gerekli performans alınamaz ve sürüş güvenliğinizi tehlikeye atmış olursunuz.
 
Lastik Balans Ayarı
Lastiğin havasını boşaltıp janttan ayırdığınız anda balansı bozulmaktadır.
Balans; lastiğin dışına çakılan ya da iç tarafa yapıştırılan (jantın türüne göre) farklı gramlardaki ağırlıklarla yapılmaktadır.
Balans ayarı yaptırmadığınız takdirde direksiyonda titremeye, lastiklerde ve süspansiyonlarda erken aşınmaya sebep olursunuz.
 
Kar Lastikleri Hakkında
Kar lastikleri sadece kar yağdığında değil hava sıcaklığının 7ºC altına düşmesiyle takılmalıdır.
Buda ülkemizde ekim ve kasım aylarına denk gelmektedir.
Kar lastiğini diğer lastiklerden ayıran en önemli özellik silika karışımı ve kılcal damarlı yüzeyi sayesinde yol tutuşunun arttırılmış olmasıdır.
Kar lastikleri diğer lastiklere oranla daha çabuk ısındığından yaz aylarında kullanıldığı takdirde erken yıpranacaktır.
Standart lastiklerden farklı olarak kış lastiklerinin profil derinliği 3mm altında olmamalıdır.
 
Ülkemizde yaygın olarak yapılan bir yanlış da dört adet kar lastiği yerine sadece çekişin olduğu tarafa iki adet kar lastiği takmaktır. Eğer bu yapılırsa frenleme esnasında kar lastiği bulunmayan taraf savrulacaktır.
Bu hareket kışın karda bir ayakta kar ayakkabısı diğer ayakta yazlık kösele ayakkabı ile koşmaya benzer.
Kar lastiği yerine zincir kullanmak otomobilin aksanına, lastiklere ve yola zarar vermektedir.
Avrupa’nın birçok ülkesinde zincir kullanmak yasaktır.
Zincir sadece buzlu yüzeylerde takılmalı ve yolun normal hale döndüğü alanda çıkartılmalıdır.
 
Vakumlu Lastik Var mıdır?
Vakumlu lastik tabiri bazı lastik satıcıları tarafından pazarlama strateji olarak üretilmiş bir terimdir. Vakumlu ya da vakumsuz lastik diye bir ayrım yoktur. Kar lastiklerinde ki tek ayrım çivili veya çivisiz olmalarıdır. Bazı kar lastikleri üretim aşamasında çivi montajlı çıkmaktadır. Bazılarında da çivi delikleri mevcut olup bu deliklere daha sonra özel bir makine sayesinde çivi yerleştirilebilmektedir.
 
Çelikten Jant Var mıdır?
Çelik jant tabiri aynen vakumlu lastik tabirinde olduğu gibi yanlış bir ifadedir.
Çelikten jant olmaz.
Jantlar alüminyumdan ya da demirden yapılmaktadır. Çelik jant olarak bilinen jant aslında bir alüminyum alaşımlı janttır.
 
Hız Tablosu
Hız sembolleri bir lastiğin yapabileceği maksimum hızı gösteren terimlerdir.
J: 100 km/saat
K: 110 km/saat
L: 120 km/saat
M: 130 km/saat
N: 140 km/saat
P: 150 km/saat
Q: 160 km/saat
R: 170 km/saat
S: 180 km/saat
T: 190 km/saat
U: 200 km/saat
H: 210 km/saat
V: 240 km/saat
Z: 240+ km/saat
W: 270 km/saat
Y: 300 km/saat
Benzer Yazılar
Turbo Nedir, Ne İşe Yarar?

  Bilindiği üzere içten yanmalı motorların çalışma prensibi depodan gelen yakıta hava karıştırılarak, motorun iç kısmında patlama oluşturulması ve bu sayede pistonların hareket ettirilmesidir. Turbo sistemlerinin amacı da bu yakıt-hava karışımına daha fazla oksijen karıştırılmasını sağlayarak patlamanın şiddetinin güçlendirilmesi mantığına dayanır. Çünkü oksijen yanıcı bir maddedir ve bu sayede daha basınçlı bir patlama elde edilir.   Turbo sistemi aracılığıyla motorun iç kısmına püskürtülen hava sayesinde motor basıncı yaklaşık 0,2 ila

Devamı
Rot ve Balans Ayarı Nedir, Ne İşe Yarar?

Rot ve Balans Ayarı Nedir, Ne İşe Yarar? Bu yazımızda sıklıkla duyduğumuz rot ve balans ayarlarının ne olduklarını açıklamaya çalışacağız. Öncelikle bu kavramların anlamlarına bakalım. Rot ayarı, araç direksiyonu herhangi bir yöne çevrildiğinde tekerleklerin de aynı yöne bakıyor olmasını sağlayan ayardır. Dolayısıyla araç ta direksiyonun çevrildiği doğrultuda hareket eder. Balans ise araç tekerleklerinin aralarındaki açı ve doğrultuların birbirine eşit olması durumudur.   Rot-balans ayarının bozuk olduğu; aracın yolda giderken fazla titremesinden veya aracın s

Devamı
Küçük Detaylarla Aracın Ömrünü Uzatmak

Bu yazımızda sizler için küçük bazı durumlara dikkat ederek araç ömrünün nasıl uzatılabileceğine bakacağız.   Triger Kayışı Nedir, Neden Bu Kadar Önemlidir?   Triger kayışının görevi; krank mili ve eksantriğin birbiriyle daha uyumlu çalışmasını sağlamaktır. Triger kayışı; krank milinden aldığı dönme enerjisini eksantriğe aktarır. Triger kayışının neden bu kadar önemli olduğuna geldiğimizde ise; hem bu kadar karışık parçalar arasında enerji iletimi yapıyor olması, hem de koptuğu anda motor içerisindeki birçok parçanın zar

Devamı
Araçlarda Fren Bakımı

Araçlarda Fren Bakımı Bilindiği üzere frenler aracın güvenliği açısından en önemli akşamlardan birisidir. Bu yüzden frenlerin beklenmedik anlarda arıza çıkartmasını önlemek için sık aralıklarla fren bakımı yaptırmak gereklidir.   Fren Balataları Hangi Sıklıkla Değiştirilmelidir?   Açıkçası fren balatalarının değiştirilmesi için belirli bir zaman aralığı söz konusu değildir. Çünkü her aracın özellikleri, kullanıldığı yol şartları, sürücünün araç kullanma alışkanlıkları vb. etkenler farklı ol

Devamı
Hazine 'Çakma Yedek Parça' Oyununa El Koydu

Hazine Müsteşarlığı, sigorta şirketlerinin milyarlık "yedek parça" oyununa el koydu.   Yetkililer, bazı sigorta şirketlerinin servislerle anlaşıp kaza yapan araçlara orijinal parça yerine muadil-çakma parça kullanarak vatandaşları dolandırdığını tespit etti.    Hazine yetkilileri, "Anlaşmalı servislerle işbirliği yapılıyor. Kaza yapan araca orijinal parça takılmış gibi rapor verdiklerini gördük. Şikâyet ve ihbar gelen şirketler hakkında inceleme başlatıldı, bazı şirketlerden savunma istendi" açıklamasını yaptı. Usulsüzlük

Devamı
Araba Parçaları